Utmaning löpning

Jag har aldrig varit den som gillar att springa på löpband, inte heller den som har löpning som regelbunden träning. Men så fick jag syn på ett upplägg som underbara Karin Rahm la upp i sin blogg här om dagen som jag blev nyfiken på. Det är inte särskilt krångligt, tar inte lång tid och det är babysteps. 3 gånger i veckan är alldeles lagom mycket träning för min del. 8 veckor kvar till årsskiftet, nu kör vi! Min plan är att köra dessa pass på löpbandet, av den enkla anledningen att jag inte gillar att springa ut när det är kallt. Glöm dock inte upp- och nedvarvning före och efter passen.

Passen är som sagt rätt korta vilket gör att jag även kommer lägga till lite styrka efter varje pass. Jag tänker:

Måndagar – rygg
Onsdagar – bröst och mage
Fredagar – ben

Jag väljer att fokusera på de stora muskelgrupperna i första hand, då jag tycker att de är viktigast att underhålla för en stark och hållbar kropp. De mindre muskelgrupperna får ju sin del även när man tränar de stora. Har jag ork och energi kvar, lägger jag till någon övning för armar eller axlar. Men som sagt, fokus på de stora grupperna de kommande veckorna.

 

Lämna en kommentar