Nutella – utan socker, inga tillsatser

Oj oj oj. In nutella heaven. Som många vet innehåller nutella mest socker och palmolja och näst intill inga hasselnötter. Jag har inte ätit nutella på många år just för att den innehåller för mycket socker för min smak. Nu, av någon anledning har jag fått cravings, drömmer om nutella. What to do? Jo, jag rör ihop min egen hemmagjorda Nutella såklart. Resultatet blev galet bra!! Smakar som Nutella fast än bättre.

Jag blandade hasselnötter och cashewnötter mest för att jag inte hade tillräckligt mycket hasselnötter i skafferiet. Jag använde honung som sötning, vilket inte gör den vegansk eller raw. För detta använd agavesirap.


1 dl hasselnötter
2 dl cachewnötter
3 msk kokosolja
2 msk honung (agavesirap men testa med 1 msk och smaka av)
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk salt

  1. Mixa nötterna i matberedare till en oljig massa. Detta tar flera minuter (10-15) och du måste skrapa ner från kanterna om och om och om igen. Först blir nötterna till pulver, sedan börjar de klumpa sig, sedan börjar klumparna hänga ihop, sedan börjar oljan sippra ut. Fortsätt tills klumpen blir oljig och är lite varm.
  2. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa allt till en slät massa.

Vill du ha den mer rinnig kan du tillsätta nöt- eller linfröolja.

Håller sig i veckor i en burk med tättslutande lock och är perfekt till allt möjligt!

Lämna en kommentar