Move in May 2020

Jag är nu inne på vecka 5 men gipsarm. En gammal fraktur som inte läkte bra har förhoppningsvis nu rättats till. Det innebär iallafall en hel del stilla sittande och mindre rörelse. Visst händer det ibland att jag tar mej en promenad men det finns ingen rutin i något. Även kosten blir lite sämre när en går hemma hela dagarna, äter får att ha något att göra.

morgon_traning_460x330

Detta vill jag nu ändra på. Under majmånad kommer jag därför införa någon typ av rörelse varje dag. Hänger du på?! Vilken typ av rörelse, motion, är upp till dej, även hur länge ett pass är bestämmer du. Det viktiga och fokuset tänker jag ska vara att ge dej själv en stund i rörelse, att ge dej själv kärlek till både kropp och själ.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 150 minuter rörsele i veckan. Knappt 25 minuter om dagen, det är inte så mycket i jämförelse hur mycket de allra flesta använder sina telefoner. Lägg undan telefonen ca 30 minuter om dagen, rör på dej och vips kommer positiva saker hända i ditt liv. Det är jag helt säker på!

Rörelse för mej under denna månad kommer innebära yoga (mestadels yinyoga och meditation), promenader där jag ibland lägger till några styrkeövningar för ben, rygg och mage. Alltså utomhusträning, vilket är optimalt i dessa coronatider. Något som är härligt och lite utmanande är att dansa, att sätta på bra musik och bara låta kroppen få röra på sej precis som den vill, utan att bry sej om hur det sej ut osv. Oftast använder jag mej av hörlurar vilket gör musiken än mer intensiv, jag älskar det! Det är också rörelse, så det kommer jag göra minst i en gång i veckan. För övrigt har jag inte plan, schema för vilken typ av rörelse det ska vara för varje dag. Mycket kommer speglas sej efter både väder och mående, vad jag behöver just för dagen.

Häng gärna med på detta! Vi alla behöver detta. På Instagram finns en hashtag #moveinmay2020, som du kan använda när du rör på dej.

Hejja oss och njut av att röra på kroppen!

Lämna en kommentar