Rabarbermuffins – utan socker, glutenfria och veganska

Rabarber, enkla att odla och så goda.  Det finns mycket du kan gör med dom, så som paj, saft och kräm men även att ha i kakor och bröd. Jag fick för mig att göra muffins. Än om receptet kommer utvecklas så tycker jag, och många med mig, att dessa är underbart goda! En succé om du frågar mig. Dessutom blir de inte torra på direkten, jag hade mina framme (i en låda) i tre dagar och de var fortfarande saftiga. 

12 stycken

3 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1 dl kokos
1 msk pofiber
2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver
3 msk chiafrö + 1,5 dl vatten
1/2 dl agavesirap
1 dl växtmjölk
2 msk olivolja
1/2 tsk salt
3 dl hackade rabarber
1 dl hallon

  1. Täck aprikoserna med vatten i en skål och låt svälla i minst 2 timmar.
  2. Blanda ihop chiafrön och vatten i ett glad och låt svälla i ca 15 minuter.
  3. Värm ugnen till 175 grader och lägg 12 muffinsformar på en plåt.
  4. Skär rabarber och aprikoserna i små bitar, ca 1/2 x 1/2 cm.
  5. Blanda ihop bovetemjöl, havregryn, kokos, pofiber, bakpulver och vaniljpulver i en stor skål.
  6. I en annan skål, rör ner chiafrögelén, olivolija och agavesirap. Vispa till slät smet.
  7. Rör ner mjölblandningen, smeten ska bli saftig och klumpig.
  8. Rör ner rabarber- och aprikosbitarna.
  9. Fördela smeten i muffinsformarna med hjälp av en sked. Fyll varje form till ca 2/3.
  10. Tryck ner ett hallon i varje form.
  11. Toppa med kokos.
  12. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter.

Låt dom svalna något innan du hugger in på dessa mumsbitar! Går bra att frysa in.

Lämna en kommentar