När tankarna springer för fort

När tankar och verklighet blandas samman.
När hjärnan inte kan sortera tankarna.
När, oavsett plats, inte känns rätt.
När hjärnan ropar spring medan hjärtat lugnt och stilla ber mig andas.
När tårar kommer utan att förstå egentlig anledning.
När tårar inte slutar rinna.
När tankar går till någon slags övertalning, gå nu innan det är för sent.
När det blir så mycket tankar och känslor att ord försvinner.
När jag distanserar mig fast jag egentligen inte vill.
När jag vill prata men vet inte vad jag ska säga.
När jag väntar på att bli lämnad.
När jag är utmattad men inte kan sova.
När jag om och om igen frågar mig själv vad det är för fel på mig.
När jag söker svar men finner dem inte inom mig.
När jag känner mig förvirrad men förstår inte varför.
När jag inte orkar hålla skenet uppe.
När jag längtar efter lugn och harmoni.
När jag bara vill bli liten eller försvinna för en stund.
När jag önskar att någon kunde berätta vad som händer i, med mig.
När jag ropar på hjälp men vet inte vart jag ska vända mig.
När jag känner mig osäker och meningslös.
När jag är orolig och rädd.
När jag glömmer bort att jag är kärlek.

Ibland är livet lätt, ibland är livet lite svårare. När det känns tyngre, när du inte vet hur du ska ta dig ur svackan du hamnat i. Det bästa du gör då är att acceptera känslan, oavsett vad det är och låt vara där den är. Den är ok. Mitt i kaoset påminn dig ofta att andas. Genom andningen kan sinnet stillas för en stund. Jag rullar ofta ut mattan, ibland ligger jag bara där och andas medan andra gånger behöver jag hjälp att koppla av. Då använder jag mig av Yogobes videos, en av mina favoriter är Meditative Yin med Ulrica Norberg. Andra gånger tar jag en promenad i naturen, även det gör gott för själen.

Det är ok att vara precis där du är, vad du än är i. Jag brukar tänka att jag är i en hiss, oavsett om jag är högst upp eller längst ner i källaren så är det ok att vara på alla våningar. När man är i källaren eller långt ner, fatta inga beslut. Det är ok att vara där men agera inte, oavsett vad du känner. Det sägs ju att man inte ska agera när det är känslorna styr, sov på saken, vänta tills du får perspektiv på det som är. Ge det lite tid så kommer du upptäcka andra synvinklar på det hela. Hur som helst, det är ok att känna, det är ok att bara vara i det som är. Du är ok, du är bra precis som du är. Ge dig all kärlek i världen, du förtjänar det. Du är värdefull.

Lämna en kommentar