Nyttig tomtegröt, vegansk

Första advent om en vecka, julens månad är på ingång och tomtegröt (risgrynsgröt) är redan den obligatoriska frukosten för mig. Vanlig risgrynsgröt görs på grötris och innehåller bara snabba kolhydrater. Den innehåller även mjölk och grädde vilket jag inte gillar.

Jag har därför experimenterat i köket och kokat ihop en nyttigare variant av tomtegröt utan mejeriprodukter och utan socker. Den innehåller råris (som har lägre GI och innehåller mer näring) och quinoa som är proteinrikare än ris men inte påverkar smaken. Kokosmjölken som är relativt fet bidrar med god smak och bra mättnadskänsla. Smaken är nästan densamma, lite godare till och med om jag får säga det själv. Julen är räddad!

Lånad bild

OBS! Ca 7 portioner

4 dl råris
2 liter vatten
2 dl quinoa
4 dl växtmjölk alt 1 burk kokosmjölk (400 ml)
3 kanelstänger
1 vaniljstång
Salt
Agavesirap
Vaniljpulver20131214-130337.jpg

  1. Skölj riset i kokhett vatten för att sedan skölja det i kallt vatten (detta för att få bort en bismak riset kan få, om man inte sköljer det).
  2. Koka riset på låg värme med ca 2 liter vatten i ca 60 min. Riset ska få en grötig konsistens.
  3. Koka quinoan för sig enligt anvisning (ca 15-20 minuter).
  4. Tillsätt växtmjölk alt kokosmjölk, den färdigkokta quinoan, kanelstänger, skuren vaniljstång och salt.
  5. Låt koka i 20-30 min under lock på svag värme. Vill du ha lite motstånd i riset, koka kortare tid.
  6. Smaksätt med agavesirap och vaniljpulver.

Servera med kanel och växtmjölk.

Supergott!

2 tankar på “Nyttig tomtegröt, vegansk

  1. Hej! Läser din blogg och din andra blogg som du har. Vill bara säga grattis så kul och följa dig 🙂 men tappt bort vad din andra blogg heter? Hittar inte inlägget om det heller:/

    Kram!

Lämna en kommentar