Bounty – inget socker, inga tillsatser 

Alla hjärtans dag. Skippa hjärtegodis som går att köpa i matbutiken, det innehåller bara väldigt mycket socker och tillsatser. Allt blir så mycket godare när det är hembakat eller hemlagat. 


Är du liksom jag ett stort fan av kokos? Jag älskar bounty men på senaste tiden tycker jag att de blivit på tok för söta. Det var då idéen kom till mig, jag gör mina egna och wow så goda! Som alltid när jag röjer runt i köket, inget tillsatt socker, glutenfritt, inga animalier och få ingredienser. Dessutom går det snabbt att slänga ihop dem.


4 dl kokos
1 dl kokosolja
2 msk agavesirap
1 msk pressad citron
1 tsk vaniljpulver
Valfri choklad (vill du göra din egna choklad – smält kakaopasta med kakaosmör, tillsätt lite agavesirap)

  1. Mixa häften (2 dl) kokos till ett mjöl
  2. Smält kokosolja i vattenbad
  3. Blanda samman allt till en jämn smet
  4. Klicka i formar (isformar funkar utmärkt) 
  5. Ställ i kylen eller i frysen till dess att de stelnat något
  6. Smält choklad
  7. Doppa kokosbitarna i chokladen. (Jag penslade först enda sidan med choklad, lät den stelna och sedan doppade resterande sidorna)
  8. Låt stelna
  9. Förvara i kylen eller i frysen

Happy Valentines!

Lämna en kommentar